Kone-edustaja on asiakkaan kumppani – ”Onnenympyrän” hallintaa koneen koko elinkaaren mitalta

Vuosikymmenet vaihtuvat ja edustuspaletti muuttuu, mutta kone-edustajan rooli pysyy. Se on pitää asiakkaasta hyvää huolta koneen koko elinkaaren ajan, sanoo Cron-Tekin toimitusjohtaja Petri Järvinen. Kun tämä ”onnenympyrä” toimii, on myös seuraavan koneen myynti asiakkaalle hiukan helpompaa, Järvinen toteaa.

Cron-Tek Oy:n tausta kulkee 1980-luvun loppuun ja tarkemmin vuoteen 1989. Tuolloin Cronvall Oy osti NC-Tekniikka Ky-nimisen yrityksen, eriytti oman metallintyöstökoneosastonsa ja muodosti kokonaisuudesta Cron-Tek Oy:n.

Näin syntyi uusi yritys, Cron-Tek Oy, lastuavan työstön asiakkaita palvelemaan.

Kun Konekuriiri starttasi paria vuotta myöhemmin, syntyi yhteistyö, joka on kantanut näihin nykypäiviin saakka.

”Siihen aikaan olin itse vielä töissä Wemex Koneella ja laitoimme Eisele – NC-pyörösahan mainoksen ko. lehteen. Kun tulin Cron-Tekiin töihin 1995, kuulin sitten, että Cron-Tek oli ollut myös koko ajan menossa mukana.

”Samoilla linjoilla jatkamme edelleen ja vahvasti, lehti on suunnattu suoraan asiakaskohderyhmällemme eli konepajateollisuudelle”, Petri Järvinen sanoo.

Muuttuvalla paletilla

Cron-Tek on helsinkiläinen konetalo. Sijainnin etu on Helsinki-Vantaa lentokentän läheisyys, se nopeuttaa kuriirivaraosien toimituksia.

”Muutoin helsinkiläisyys ei taida muutoin kyllä näkyä millään tavalla toiminnassamme, meillä taitaa ollakin yrityksessä tällä hetkellä vain yksi paljasjalkainen helsinkiläinen. Toimimme koko maassa, huoltokonttorit ovat Tampereella ja Heinävedellä. Jyväskylässä meillä on myyntikonttori”, sanoo Järvinen.

Kun on ollut konekaupan ammattilainen vuosikymmeniä, edustuspaletissakin on ehtinyt tapahtua monenlaista vuosien mittaan.
”Vuosien varrella edustuksissa on tapahtunut paljonkin muutoksia, mutta alusta alkaen mukana olleitakin on. Sellaisia ovat japanilaisen Takisawan ja Tsugamin NC-sorvit ja englantilaisen Harrisonin kärkisorvit.”  

”Päällekkäisistä edustuksista johtuen perustimme välillä vuonna 1999 Nugget Oy:n, jonka pääedustukseksi saimme japanilaisen Mori Seikin. Tilanteen muututtua fuusioimme Nuggetin takaisin Cron-Tekiin vuoden 2014 lopussa ja siitä lähtien olemme kehittäneet toimintaamme yhtenä yrityksenä systemaattisesti.”
”Nykyinen lippulaivaedustuksemme on niin meillä kuin maailmallakin korkealaatuisista ja mittatarkoista koneistuskeskuksistaan tunnettu japanilainen Makino. Lisäksi Nuggetin mukana Cron-Tekiin tuli suuren menestyksen Suomessa kymmenen viime vuoden aikana saavuttanut espanjalainen CMZ NC-sorveineen”, kiteyttää Järvinen.

Tehtäväkenttä on vakaa

Vaikka edustukset vaihtuvat vuosien mittaan, liittyy alan töihin ja kone-edustajan rooliin Petri Järvisen mukaan paljon pysyvää.   
”Työstökonekauppa on mielestäni perusperiaatteiltaan pysynyt samana 1980 -luvun puolivälistä saakka, jolloin itse tulin alalle. Tavoitteena on ollut aina toimittaa oikea kone asiakkaan kulloiseenkin tarpeeseen, toki aina myös lähitulevaisuuden lisätarpeet kartoittaen, josko ne vaikuttaisivat koneen lisäominaisuuksiin tai jopa koneen kokoluokkaan.”

”Alalla pärjää ja menestyy vanhoilla perusasioilla eli pitämällä asiakkaasta huolta koko koneen elinkaaren ajan. Tämä edellyttää koko ”onnenympyrän” hallintaa alkaen oikean koneen valinnasta ja myynnistä jatkuen ammattitaitoisella koneen asennuksella ja koulutuksella. Sen jälkeen seuraavat normaalit vuosihuollot, korjaushuollot ja niihin liittyvät varaosatoimitukset.”

”Ja kun tämä ”onnenympyrä” toimii asiakkaan mielestä hyvin, niin seuraavan koneen myynti on hiukan helpompaa.”

”Ja kyllä edelleenkin yksi meidän olennaisimmista tehtävistämme on toimia viestin viejänä uusista koneista ja menetelmistä varsinkin pienimmille yrityksille, joissa resurssit ovat rajalliset ja valtaosa ajasta keskittyy omaan tuotantoon.”

”Kone-edustajien rooli korostuu nyt ja pitkään tulevaisuudessakin varsinkin aasialaisten valmistajien kanssa toimittaessa. He haluavat toimia keskitetysti vain yhden edustajan kanssa maata kohden. Näin yhteydenotot heille tulevat vain yhdeltä tutulta toimijalta ennalta sovitussa formaatissa. Tämähän varmistaa samalla myös suomalaisten asiakkaiden palvelun saannin, jota asiaa ei aina ymmärretä. Asiakas voi ostaa yhden koneen valmistajalta, mutta maahantuoja 10 – 20 konetta vuodessa useiden vuosien ajan ja käy joka vuosi myynti-/huoltopalavereissa. Tällöin yhteydet kiinteytyvät, henkilösuhteet vahvistuvat ja homma toimii”, sanoo Järvinen.

Ammattitaitoa ja tasokkaita tuotteita

Cron-Tek on ollut alalla pitkään ja aikoo jatkaa vahvana edelleenkin.

”Meillä on vahvuutena ammattitaitoinen henkilöstö, vakavarainen yritys ja laadukkaat tuotteet, joiden avulla on hyvä keskittyä asiakkaan tuotannon parantamiseen. Myös jatkuvalla kovalla työnteolla tulee ennen pitkää menestymistä, tälläkään alalla ei saa mitään ilmaiseksi.”
”Suurin haaste meillä ja koko toimialalla oli kahdeksan vuotta kestänyt investointilama Suomessa, joka alkoi v. 2008 syksyllä. Onneksi viimeiset kolme vuotta Suomessa on taas voimakkaasti investoitu työstökoneisiin, joka on osaltaan mahdollistanut meidän liikevaihdon kasvamisen.”

Haasteet tulevaisuudessa ovat samat kuin koko kansantaloudessa eli osaavan henkilöstön saaminen. Osaamisen perustanahan on vain kyky ja halu omaksua uusia asioita, ja sen jälkeen koulutuksen ja työn tekemisen kautta muovautua osaajaksi, toiset nopeasti ja toiset ajan kanssa.
”Aiomme itse kehittää yritystämme palkkaamalla henkilöstöä myynti – ja huoltopuolelle sekä parantamalla edelleen toimintatapojamme ja osaamistamme kaikilla työtehtävillä”, Järvinen sanoo.

Messurintamalla Cron-Tekille seuraava iso tapahtuma on Tampereen Konepaja 2020 maaliskuun puolivälissä.

”Konepaja 2020 -messut kahden vuoden välein on mainio tapahtuma tavata alan toimijat yhdessä paikassa. Esillä on aina uutuuksia ja paljon nähtävää ja keskusteltavaa useammankin päivän ajaksi.”
”Cron-Tek on jälleen hallissa E osastolla 351 samassa tutussa paikassa kuin aikaisemmin. Esittelemme tällä kertaa neljä uutuusmallia, joten sinne kannattaa ehdottomasti saapua paikalle: Brother, CMZ, Makino ja Takisawa konevalmistajista esillä ja lisänä ESPRIT CAM-ohjelmointisofta sekä MDCplus tiedonkeruusofta”, sanoo Petri Järvinen, jolle elämä on toki muutakin kuin työntekoa.

”Tärkein asia aina on lasten terveys ja hyvinvointi, ja kun ne ovat olleet onneksi kunnossa, on jäänyt laatuaikaa myös muuhun. Kalastus vapa kädessä, on aina ollut minulle mieleinen harrastus; onkimisella se alkoi pikkupoikana ja siirtyi virvelöintiin heti kun heittäminen alkoi sujua. Pilkkimiseen ei ollut nuorempana halua, koska silloin kaikki mahdollinen aika oltiin pelaamassa lätkää, se siirtyi harrastuksiin vasta vanhemmalla iällä. Kesäisen kalastuksen herkkuhetkenä toimii jo pitkäaikainen harrastukseni perhokalastus. Säännöllinen liikunta monilla eri tavoilla pitää kopan kunnossa”, sanoo Petri Järvinen.

Kari Harju