Ensimmäinen pyörityslaitteiden vuokrauspalvelu

Jucat Oy on aloittanut pyörityslaitteiden vuokrausliiketoiminnan. Kyseessä on Suomessa, ja tiettävästi myös maailmalla ensimmäinen vuokrauspalvelu, joka keskittyy pyörityslaitteisiin. Yritys uskoo vuokraustoiminnan vetovoimaan tulevaisuudessa.

”Vuokrauspalvelun kautta haluamme madaltaa eri kokoisten yritysten kynnystä hyödyntää pyörityslaitteita omassa toiminnassaan. Pyörityslaitteilla on merkittävä vaikutus muun muassa työergonomiaan ja -turvallisuuteen, sekä työn tuottavuuteen. Pyörityslaite on mittava investointi, mutta vuokrauksen avulla laitteen voi hankkia esimerkiksi vain yhden projektin ajaksi. Laitekulua ei tarvitse myöskään laskea budjettiin, vaan vuokrakulut voi sisällyttää projektin hintaan jo tarjousvaiheessa. Uskomme, että vuokrauspalvelulle on entistä enemmän kysyntää tulevaisuudessa”, kertoo Jucatin toimitusjohtaja Jukka Rintala.

Valmistavassa teollisuudessa ja konepajoissa nostot ja käännöt on tehty tyypillisesti nosturilla, mikä on riskialtista paitsi työntekijän terveydelle myös käsiteltävälle kappaleelle. Pyörityslaitteessa hitsattava kappale on Rintalan mukaan tukevasti kiinni, ja sitä voidaan kääntää työn edetessä. Näin esimerkiksi hitsaus tai mutterin kiristäminen suoritetaan aina optimaalisesti. Työvaiheet voidaan tallentaa pyörityslaitteeseen, jolloin laite pyöräyttää kappaleen automaattisesti kussakin työvaiheessa oikeaan asentoon. Myös työskentelyasennot ovat ergonomisia.

Jucat vuokraa neljää erityyppistä pyörityslaitetta, jotka soveltuvat sekä kevyeen että keskiraskaansarjan kappaleenkäsittelyyn: kaksiakselisia L-pöytämallisia JCL-pyörityslaitteita sekä kaksi yksiakselista grillityyppistä JCP-pyörityslaitetta. Jucatin pyörityslaitteissa on kilpailukykyiset pyöritys- ja tilttimomentit, sekä CE-merkintä. Pyörityslaitteet ovat räätälöitävissä ja yhdistettävissä muihin käytössä oleviin järjestelmiin, kuten muun muassa robotteihin.

Konemalleja tehokkaalla liikkeenohjauksella

Liikkeenohjausteknologian valmistajan NSK:n sekä meisto- ja taivutuskoneiden valmistajan Euromacin yhteistyöllä on pitkä tausta. Euromac on hyödyntänyt NSK:n liikkeenohjausteknologiaa vuodesta 1995 lähtien. Yhteistyötä tehtiin myös uusien FX Bend 2550 -särmäyskoneen ja XT-meistokoneen toteutuksessa.

Italialaisen Euromacin uusimpiin, NSK:n liikkeenohjaustekniikkaa hyödyntäviin, koneisiin kuuluvat uuden sukupolven sähköinen FX Bend 2550 -särmäyskone, joka tarjoaa 50tai 60 tonnin puristusvoiman, 2550 mm:n taivutuspituuden ja kuusiakselisen liikkeen, sekä uuden sukupolven XT-meistokone (hydraulinen, hybridi- tai sähkökäyttöinen), jonka kapasiteetti on 1500 x 3000 mm ja joka käyttää uutta vahvistettua runkoa.

Molemmissa sovelluksissa NSK on kuularuuvien, lineaarijohteiden ja laakereiden päätoimittaja.

Euromac FX Bend 2550. Kuva: Euromac

Euromac XT on saatavana hydraulisena, hybridi- ja sähköisenä versiona. Euromac käyttää jokaisessa tyypissä erilaista tapaa liikuttaa meistiakselia. Esimerkiksi sähköversiossa käytettävällä tekniikalla on oma patenttinsa. Tässä tapauksessa 90 m/s2:n kiihtyvyys ja joskus alle 10 mm:n iskuetäisyys tarkoittavat, että iskurasitus on jatkuva ongelma. Tässä mielessä on selvää, että tarvitaan tehokkaita, vankkoja ja luotettavia lineaariliiketuotteita. Tämän vuoksi NSK ehdotti sähkökäyttöisen Euromac XT:n tärkeimmälle meistiakselille HTF SRD -sarjan kuularuuvia ja S1-kuulavälikappaleita, joissa rasva säilyy paremmin. Näissä kuularuuveissa käytetään myös erikoismateriaalia, jota kutsutaan nimellä Tough Steel. RA-sarjan lineaariohjain on täydellinen komplementti HTF SRD -kuularuuville ja se tarjoaa korkean kiihtyvyyden.

NSK:n RA-sarjan rullaohjain. Kuva: NSK

HTF SRD -kuularuuvit hyödyntävät ’end deflector’-mallin innovatiivista kuulanpalautusjärjestelmää, jonka ansiosta se saavuttaa korkean nopeuden, jopa 3 m/s. Tämä tarjoaa loppukäyttäjille lyhyemmät kierrosajat ja korkeamman tuottavuuden. On myös tärkeää, että tämä korkeaa kuormitusta kestävä kuularuuvi takaa hyvän pyörintätasapainon. Kuulanpalautusjärjestelmän komponentit eivät kärsi epätasapainosta ja optimoitu (tasainen) kuulakiertomenetelmä vähentää melun puoleen tavanomaisiin järjestelmiin verrattuna.

NSK:n mukaan RA-sarjan pienikitkaiset ja korkeaa kuormitusta kestävät rullaohjaimet tarjoavat korkean jäykkyyden, joka mahdollistaa Euromac XT:n kaltaisissa työstökoneissa tarvittavan liike- ja toistotarkkuuden. Nämä ominaisuudet ovat seurausta mm. erityisistä rullien erotusja palautuskomponenteista, samoin kuin halkaisijaltaan mahdollisimman suurista rullista, joiden pinta on kevyesti bombeerattu pyörimisen aikaisen värähtelyn minimoimiseksi. Myös rullarakenteiden huolellisesti sovitetut välykset ja rullien erotteluteknologia tekevät käytettävistä syrjäytysvoimista tasaiset. XT-meistokoneiden sarjatuotanto on alkanut hiljattain.

Tavoitteena pienempi hiilijalanjälki

Secolla on omien tuotteidensa elinkaarianalyyseja ja tuotantoprosessiensa kartoittamista varten käytössään vakiintuneita menetelmiä, joiden tarkoituksena on vähentää yhtiön ilmastovaikutusta. Yhtiön seuraava askel on tarjota apua myös asiakkaiden hiilijalanjäljen pienentämiseen.
 
Kestävä kehitys on yksi Secon strategisista painopistealueista. Yhtiöllä onkin kunnianhimoisia tavoitteita ja pitkälle kehitettyjä suunnitelmia liittyen siihen, miten voisimme työskennellä ilmaston hyväksi YK:n maailmanlaajuisten tavoitteiden mukaisesti. Yhtiö käyttää vakiintuneita laskentamenetelmiä oman tuotantonsa kasvihuonekaasupäästöjen raportoimiseen. Seuraavaa vaihetta varten Seco on kehittämässä järjestelmiä, joiden avulla asiakkaat voivat optimoida Seco-tuotteiden käytön ja vähentää siten niiden ilmastovaikutusta. ”Kun yritykset analysoivat ilmastovaikutustaan, analyysin pohjana ovat yleensä oman tuotannon ja tuotteiden perinteiset elinkaarianalyysit. 70 % työkalujemme ilmastovaikutuksista tapahtuu kuitenkin käyttäjävaiheessa. Voimme siis saavuttaa merkittävää hyötyä auttamalla asiakkaitamme optimoimaan työkalujemme käyttö”, sanoo Ted Forslund, Secon maailmanlaajuinen kestävyyskoordinaattori.

Pylväskaavio, joka osoittaa työstöprosessien hiilidioksidipäästöjen vähentämispotentiaalin. Malli sisältää koneen, työkalujen, jäähdytysnesteen ja sähkön kulutuksen omat hiilijalanjäljet.

Tuotantoprosessien simulointi

Seco ja sen tutkimus- ja kehitysosasto kehittävät tietomalleja, joiden avulla voidaan määrittää asiakkaan hiilijalanjälki työkaluja käytettäessä. Mallissa otetaan huomioon työkalun tai kääntöterän koko elinkaari, ja siihen sisältyy energiankulutus ja jäähdytysnesteen käyttö asiakkaan tuotantoprosesseissa. Se puolestaan auttaa asiakkaita optimoimaan prosessejaan ja vähentämään ilmastovaikutuksiaan.

”Tekemällä oikeat valinnat, käyttämällä oikeita lastuamisarvoja ja välttämällä alioptimointia yksittäisten osien tuotannossa asiakkaat voivat pienentää hiilijalanjälkeään vähintään 20 %. Tavoitteena on löytää optimaalinen tapa tuottaa osa muuttamalla eri parametreja”, sanoo FT Sören Hägglund, Secon tutkimus- ja kehitysosaston lastuamisarvojen asiantuntija.
Secon tutkimus- ja kehitysosasto on kehittänyt ohjelmiston, jolla voidaan simuloida erilaisia tuotantoprosesseja ja kokeilla erilaisia vaihtoehtoja tuotteiden valmistamiseen. Valittavissa ovat esimerkiksi tuotantomenetelmä, kone, strategia ja työkalu. ”On vaikkapa mahdollista tutkia, käytetäänkö koneen tai työkalun koko potentiaalia tietyn tuotantoprosessin aikana. Jos havaitaan, että näin ei tapahdu, kannattaa ehkä valita muita vaihtoehtoja, jotta hiilijalanjälkeä voidaan pienentää mahdollisimman paljon”, sanoo FT Daniel Johansson, Secon tutkimus- ja kehitysosaston senioriasiantuntija.
Suuri etu tässä on tietenkin se, että asiakkaat voivat helposti löytää keinoja hiilijalanjälkensä pienentämiseen. Daniel Johanssonin mukaan monet asiakkaat ovat myös pyytäneet tätä. ”On olemassa valtava tarve siirtyä kestävään valmistukseen, mutta tämä ratkaisu ei välttämättä ole tullut mieleen monissa konepajateollisuuden yrityksissä”, hän sanoo. ”Ratkaisumme ainutlaatuisuus tulee esiin siinä, että omien tuotteidemme lisäksi voimme sisällyttää siihen myös asiakkaiden prosessit ja näin tarjota heille mahdollisuutta pienentää tuotantonsa hiilijalanjälkeä.
Ratkaisumme on kuin autoista tuttu Eco-painike.”

”Tulevaisuuden tekniikkaa”
Kestävän kehityksen lisäksi tekemämme työ tukee Secon tavoitetta pysyä digitaalisten ratkaisujen eturintamassa. ”Tutkimus- ja kehitysosastolla keskitymme luomaan tulevaisuuden tekniikkaa, jonka pohjalle voimme kehittää muita digitaalisia ratkaisuja. Ratkaisumme ei ole tällä hetkellä saatavilla laajaan käyttöön, mutta pitkällä tähtäimellä voisimme harkita rajapinnan tarjoamista ulkoiseen käyttöön”, Sören Hägglund toteaa.

Robotisoitu taivutusjärjestelmä automaattisella työkalunvaihdolla

LVD on esitellyt uuden automaattisella työkalunvaihdolla varustetun taivutusjärjestelmän. Uutuus perustuu LVD: n Dyna-Cell-taivutussoluun, mutta tarjoaa työkalunvaihdon myötä mahdollisuuden sitä pitemmälle vietyyn automatisoituun taivutustyöhön.

Uuden Ulti-Formin etuna ovat LVD:n mukaan työkalun vaihtoaikojen lyhentyminen ja siten tuottavuus sekä pienillä erillä että sarjatuotannossa.

Kokonaisuudessa on mukana 135 tonnin särmäyspuristin automaattisen työkalunvaihdon mahdollistavalla ToolCell-alustalla, ja se on integroitu samaan kokonaisuuteen teollisuusrobotin kanssa. Alustaan kuuluu työkaluvarasto ja takavasteen sormityyppinen tarttujamekanismi mahdollistamassa nopeat työkalujen vaihdot. Särmäyspuristin ja robotti toimivat synergisesti, kun robotti poimii työkappaleen syöttöpinosta ja keskittää sen, särmäyspuristin tekee työkalun vaihdon. Ulti-Form käsittelee osia 50 x 100 mm:stä 1200 x 800 mm:iin, paino enintään 15 kg.

Nopea ohjelmointi

LVD:n mukaan Ulti-Form on suunniteltu nopeaan ohjelmointiin. Särmäyspuristimen ja robotin ohjelmointi tapahtuvat offline-tilassa, eikä erillistä robottiopetusta tarvita. Cadman-B -ohjelmisto laskee optimaalisen taivutusohjelman.

Robottiohjelmisto tuo taivutustiedot ja laskee automaattisesti tarttujan asennot ottaen huomioon tarttujan voiman, törmäyksen havaitsemisen ja robotin ulottuvuuden, ja luo robotille nopeimman törmäysvapaan polun. Järjestelmän tietokanta sisältää särmäyspuristimen ja robotin tarvitsemat asennustiedot.

Ulti-Formin robottitarttuja on adaptiivinen ja mukautuu automaattisesti työkappaleen kokoon. Näin voidaan käsitellä useita eri geometrioita ilman tarttujan vaihtoa.

Kokonaisuudessa on mukana myös adaptiivinen taivutusjärjestelmä, mikä mahdollistaa LVD:n mukaan reaaliaikaisen prosessissa mukautuvan vakaan taivutustekniikan taivutustöille. Easy-Form Laser -järjestelmä mukautuu materiaalivaihteluihin, kuten levyn paksuuteen ja lujuuteen, kompensoi automaattisesti mahdolliset muutokset ja varmistaa siten tarkat taivutustulokset.

Väitöstutkimus kuroo umpeen teollisuuden osaamistarpeiden ja koulutuksen välistä aukkoa lisäävässä valmistuksessa

Lisäävä valmistus eli 3D-tulostus kasvaa vauhdilla haastamaan perinteisiä teollisia valmistusmenetelmiä. LUT-yliopistossa valmistunut konetekniikan alan väitöstutkimus tarkastelee lisäävää valmistusta oppimisen näkökulmasta, ja auttaa vastaamaan teollisuuden kasvaviin osaamistarpeisiin.

Ari Pikkarainen

Lisäävä valmistus on joillakin aloilla saavuttanut jo niin kutsutun teollisen standardin aseman. Alaan liittyvä tutkimus ja koulutustarjonta on Suomessakin voimakkaassa kasvussa, sillä osaamisen puute jarruttaa vielä suomalaista yrityskenttää tarttumasta eri 3D-tulostuksen tarjoamiin tekniikoihin.

Ari Pikkaraisen LUT-yliopistossa valmistunut väitöstutkimus yhdistää lisäävän valmistuksen tekniikkaa ja pedagogiikkaa, ja tarjoaa työkaluja korkeakoulusektorille. LUT on yksi Suomen johtavista lisäävän valmistuksen tutkimus- ja koulutusyksiköistä, ja Pikkaraisen tutkimus ensimmäinen aihetta käsittelevä väitöskirja LUTissa.

”Osaamisen puute ja vaillinainen ymmärrys 3D-tulostuksen mahdollisuuksista ovat selkeä pullonkaula yritysten kasvulle tietyillä valmistavan teollisuuden sektoreilla. Yritysten edustajat puhuvat jo selvästä osaamisen puutteesta, sanoo Lapin ammattikorkeakoulun Kemin yksikössä konetekniikan lehtorina työskentelevä Pikkarainen.

Pikkarainen kertoo, että ohjaajansa professori Heidi Piilin kanssa he tunnistivat jo vuosia sitten kasvavan tarpeen kehittää lisäävän valmistuksen koulutusta.

”Opiskelin itse muutamia vuosia sitten työn ohessa opiskeltavaksi suunnitellussa LUT-yliopiston konetekniikan DI-ohjelmassa, ja innostuin samalla tieteellisestä julkaisutoiminnasta. Väitöskirjani rakentui idealle, että valmistuvat amk- ja diplomi-insinöörit voisivat jatkossa viedä lisäävän valmistuksen osaamista mahdollisimman tehokkaasti yrityskentälle”, sanoo Pikkarainen.

Tekniikan alan ja lisäävän valmistuksen pedagogiikka on Pikkaraisen mukaan vielä varsin vähän tutkittu alue.

”Tekniikan ja sen oppimisen erityispiirteet tuntuvat olevan vielä tutkimuksellisesti melko alkutekijöissään, mistä hieman yllätyin. On kuitenkin selvää, että perinteiset menetelmät eivät täysin tue kovaa vauhtia kehittyvän tekniikan oppimista.” Pikkaraisen tutkimuksessa oppimisen ja sitä tukevan opetuksen metodit on viety opetussuunnitelmatasolle saakka. Luontevana sovelluskohteena hänellä itsellään toimii Lapin ammattikorkeakoulun konetekniikan koulutusohjelma, jossa lisäävää valmistusta on mahdollista opiskella jopa 47,5 opintopistettä kursseina, projekteina ja opinnäytetyönä.

”Tutkimuksessani kehitetyt työkalut soveltuvat koko korkeakoulusektorille, sekä ammattikorkeakouluihin että yliopistoihin”, päättää Pikkarainen.

Diplomi-insinööri Ari Pikkaraisen konetekniikan alaan kuuluva väitöskirja Development of learning methodology of additive manufacturing for mechanical engineering students in higher education tarkastettiin 7.7.2021 klo 12 LUT-yliopiston auditoriossa etäyhteyksin. Vastaväittäjänä toimii Program director DI Dr. Maximilian Lackner, FH Technikum Wien, Itävalta. Kustoksena toimii professori Heidi Piili LUT-yliopistosta. 

Valmet Automotive ja Lightyear aiesopimukseen sähköautojen valmistuksesta

Valmet Automotive on allekirjoittanut aiesopimuksen sähköautojen valmistuksesta hollantilaisen Lightyear-yhtiön kanssa. Sopimus liittyy Lightyear One -sähköautoon. Tuotanto käynnistyy Uudenkaupungin autotehtaalla vuoden 2022 ensimmäisellä vuosipuoliskolla. 

Lightyear One tarjoaa ratkaisuja sähköautoilun keskeisiin haasteisiin, akun lataustarpeeseen ja ajomatkaan, energiatehokkaan muotoilun ja integroitujen aurinkokennojen avulla. Lightyear saavutti äskettäin prototyyppimallillaan 710 km ajomatkan yhdellä latauksella. Lightyear on perustettu vuonna 2016 ja työllistää yli 200 henkilöä.

Yhteistyö Lightyearin kanssa vastaa Valmet Automotiven mukaan yrityksen uusille valmistussopimuksille asettamia tavoitteita, sillä yrityksen strategia keskittyy sähköiseen liikenteeseen ja painottaa kestävää kehitystä.

Aiesopimus edeltää valmistussopimusta, jonka perusteella Valmet Automotive tulee valmistamaan rajoitetun sarjan Lightyear One -mallin sähköautoja. Mallin valmistus vaatii uuden, kyseisen auton valmistukseen soveltuvan kokoonpanolinjan. Tuotanto käynnistyy vuoden 2022 ensimmäisellä vuosipuoliskolla.  

Lightyearin ja Valmet Automotiven tavoitteena on allekirjoittaa aiesopimuksella määritelty valmistussopimus elokuun aikana.

Kohti fossiilivapaita teräsrakennustuotteita

SSAB Groupin tytäryhtiö Ruukki Construction on päättänyt olla ensimmäinen yritys, joka tarjoaa asiakkailleen fossiilivapaita teräsrakennustuotteita. Rakennustuotteet valmistetaan SSAB:n HYBRIT-teknologiaan perustuvasta fossiilivapaasta teräksestä, ja tarkoituksena on lanseerata ne kaupallisesti vuonna 2026. Ruukki aikoo pilotoida fossiilivapaan teräksen käyttöä valittujen asiakkaiden kanssa jo ennen tätä.

“Fossiilivapaan teräksen käyttö on Ruukille tärkeä askel kestävän kehityksen lupauksensa ‘Kohti hiilineutraaleja rakennuksia’ kannalta. Olemme sitoutuneet kehittämään tuotevalikoimaamme niin, että voimme auttaa asiakkaitamme vähentämään hiilipäästöjään, ja etsimme asiakaskumppaneita, joiden kanssa pystymme luomaan fossiilivapaan arvoketjun aina rakennuksen elinkaaren loppuun saakka”, toteaa Ruukki Constructionin toimitusjohtaja Sami Eronen.

Fossiilivapaan teräksen käyttö on osa Ruukin uutta kestävän kehityksen strategiaa, joka on jaettu kolmeen osa-alueeseen: tuotevalikoima, toiminta ja vastuullinen kumppanuus.

Ruukin mukaan se voi vaikuttaa parhaiten hiilipäästöjen vähentämiseen kestävän kehityksen mukaisen tuotevalikoimanjatoiminnan kautta. Fossiilivapaan teräksen käyttö tuotevalikoimassa pienentää kyseisten tuotteiden hiilipäästöjä noin 85 prosentilla. Lisäksi Ruukin energiatehokkaat rakennusvaipparatkaisut voivat vähentää energiankulutusta jopa 30 prosentilla rakennuksen elinkaaren aikana. Omassa toiminnassaan Ruukki tavoittelee vielä 25 prosentin hiilipäästöjen vähennystä vuoteen 2026 mennessä.

SSAB:n tavoitteena on olla HYBRIT-teknologian avulla vuonna 2026 maailman ensimmäinen teräsyhtiö, joka tuo markkinoille fossiilivapaan teräksen. HYBRIT on SSAB:n, LKAB:n ja Vattenfallin yhteishanke.

Red Dot-palkinto Robust Feedille

Esabin Robust Feed -langansyöttölaite on voittanut Red Dot -palkinnon vuoden 2021 tuotesuunnittelukategoriassa.

Kannettava Robust Feed on Esabin langansyöttölaite IP44-suojausluokituksella. Täysin tiivis langansyöttöosasto suojelee lankaa pölyltä, lisävarusteena saatava lämmitin poistaa kosteuden säilyttäen langan eheyden ja sen kahden seinämän rakenteessa on erityisiä iskuja ja hankausta kestäviä vyöhykkeitä.

Ohjaus-, virta- ja kaasukaapeliliitännät ovat suojassa kotelon sisällä, ja luotettava vedonpoistin poistaa kaapelista vedon. Tämä on toinen ESABin voittama Red Dot -palkinto tuotesuunnittelun alueella. ESABin Renegade TIG -virtalähde voitti palkinnon vuonna 2018.

Red Dot on toiminut yli 50 vuotta kansainvälisenä hyvän laadun merkkinä tuotesuunnittelussa. Tänä vuonna suunnittelijat ja valmistajat ilmoittivat kilpailuun yli 18 000 tuotetta, jotka noin 50-jäseninen tuomaristo arvioi. Arvostelukriteereihin kuuluvat mm. innovaatiotaso, toiminnallisuus, muodollinen laatu, ergonomia ja kestävyys.

Dinolift investoi PEMA-tuotantoautomaatioon

Suomalainen henkilönostinvalmistaja Dinolift Oy on investoinut moderniin PEMA-puominhitsausasemaan. Toimitus sisältää automatisoidun leikkaus- ja hitsausratkaisun henkilönostimien puomien valmistukseen.

Tilaus sisältää automatisoidun PEMA LC-LWBM 6000 leikkaus- ja hitsausaseman puomien valmistukseen. Investointi moderniin hitsausautomaatioon on osa perheyrityksen tulevaisuuden strategiaa ja laajempaa kehityshanketta.

Pemamekin toimittama tuotantoratkaisu tulee tehostamaan Dinoliftin puomien valmistusta. Asema hyödyntää laser-teknologiaa leikkaukseen ja hitsaukseen, joka mahdollistaa mittatarkan ja korkealaatuisen lopputuotteen. Lisäksi asemaa hallinnoidaan visuaalisilla PEMA WeldControl 100- ja PEMA CutControl 150-järjestelmillä, jotka lisäävät aseman helppokäyttöisyyttä sekä tuotannon hallittavuutta.

”Puomien valmistus on yksi kriittisistä vaiheista henkilönostinten tuotannossa. Investoimalla Pemamekin kehittämään nykyaikaiseen valmistusteknologiaan turvaamme strategisen valmistusvaiheen luotettavan toiminnan ja parannamme merkittävästi tuottavuutta”, kertoo Timo Knuutila, Dinolift Oy:n operatiivinen johtaja.

Osana investointia Pemamek toimittaa kattavan tuen hitsausparametrien optimoimiseen sekä aseman elinkaaripalveluihin. Lisäksi sopimukseen kuuluu ylläpitosopimus, joka sisältää vuosittaiset huollot, päivitykset ja etäyhteystuen. Laitteistoon toimitetaan myös erillinen varaosapaketti, joka on räätälöity Dinoliftin tuotannon tarpeiden mukaan.

Asema toimitetaan ja otetaan käyttöön keväällä 2022.

Nimitys: Elomatic Oy

Timo Pirinen (DI, tuotantotalous ja koneenrakennus) on siirtynyt Valmet Oyj:stä johtamaan Elomaticin Kone- ja laitevalmistustoimialaa sekä Jyväskylän toimistoa nykyisen toimialajohtajan Timo Martikaisen siirryttyä eläkkeelle.

Timo Pirinen

Jyväskylän toimistossa työskentelee lähes 300 suunnittelijaa ja eri alojen asiantuntijaa. Timo Pirisellä on kokemusta teknologiakehittämisen johtotehtävistä yli 30 vuoden ajalta, niin kansainvälisissä kuin kotimaan toiminnoissa. Viimeisimpänä tehtävänään ennen siirtymistään Elomaticille hän on toiminut Valmetin Shanghain yksikössä teknologiajohtajana.

Insinööri ja suunnittelutoimisto Elomatic työllistää yli 1 100 ammattilaista 13 maassa.

« Vanhemmat artikkelit