Asiantuntemus auttaa varaosien etsinnässä

Kun koneen tai laitteen osa rikkoutuu ja tuotanto jumittaa, pitää varaosa löytyä nopeasti. Sen löytäminen voi olla haastavaa puuhaa. Kuten monessa muussakin asiaa, asiantuntemus ja kokemus auttavat, toteaa Jari Vainio Tekupit Oy:stä.
Tekupit Oy toiminnassa varaosien etsintä ja toimitukset ovat tärkeä osa.
”Tekupitin oma maahantuonti alkoi juuri erikoisvarasosien toimituksilla. Olin mukana erään hiomakoneen huollossa, mihin piti hankkia uudet teleskooppisuojat. Soittelin asiakkaan edustajalle, että nyt tarvitaan uudet teleskooppisuojat. Vaikka kirjanpitäjä oli sitä mieltä, että jos maksat 2,5 tonnia etukäteen Italiaan, niin ikinä et tule ikinä näkemään niitä osia, otin yhteyttä valmistavaan tehtaaseen Italiassa. Ja kappas, osat tulivat ajallaan ja ne olivat jopa oikeita. Siitä se lähti, ja tämän jälkeen olemme toimittaneet monen monituiset ns. kaupalliset varaosat asiakkaillemme”, kertoo Jari Vainio.
Vainion mukaan erikoisvaraosien etsintä ja toimitus ovat asiantuntemusta vaativaa toimintaa. Pitkä kokemus auttaa.
”Jos tarve esimerkiksi työstökoneenne jäähdytysyksikön pumpusta tai vaikkapa uudesta hydrauliikkapumpusta, kannattaa kysyä suoraan asiantuntijalta, eikä jäädä pähkimään itse asioita.”
”Toki ihmeisiin emme mekään pysty. Jos varaosassa tai päälaitteessa ei ole merkintöjä, niin hankalaahan on alkaa uutta vastaavaa hankkimaan. Toimimme nykyasiakkaidemme kanssa siten, että he lähettävät meille WhatsApilla tai sähköpostilla kuvan tarvittavan laitteen tai varosan arvokilvestä, jonka jälkeen prosessi käynnistyy ja nämä kyselyt luonnollisesti saavat meillä korkean prioriteetin”, Vainio toteaa.
”Ja usein ratkaisu myös löytyy. Tänä vuonna olemme toimittaneet mm. Daikinin ja Nachin hydrauliikkapumppuja (kuvassa ylhäällä) sekä runsaasti varaosia Daikinin ja Haborin jäähdytysyksiköihin”, Jari Vainio toteaa.
Kari Harju