Lanseerauksia Milanossa – Uudet konemallit Nakamura-Tomelta ja Kiwalta

Japanilaisvalmistajat Nakamura-Tome ja Kiwa julkaisivat Milanon EMO-messuilla uutuuksiaan. Nakamura-Tome esitteli messuilla täysin uuden sorvimallin, tyyppimerkiltään SC-100X2. Kiwa julkaisi messuilla uuden koneistuskeskuksen KH-5800kai.
CNC-Sorveista ja sorvauskeskuksista tunnettu valmistaja, Nakamura-Tome, esitteli Milanon EMO-messuilla täysin uuden konemallin ja uuden automaatioratkaisun. Uusi konemalli, tyyppimerkiltään SC-100X2, on suurnopeussorvi, joka on jatkojalostettu versio sisarmallista SC-100.
SC-100X2, 41% edeltäjäänsä nopeampi
Uusi konemalli kategorisoituu perinteisten yksirevolverisien (AS ja SC-sarjat) ja täysiveristen kaksirevolverisien (WY- ja WT- sarjat) sorvien väliin, niin hintaluokan kuin ominaisuuksienkin puolesta. Koneen ohjauksena toimii Nakamuran modifioima Fanuc 0i-TF Plus 15” kosketusnäytöllä. Vastakaralla oleva X-akseli ja kiinteä 9-paikkainen alarevolveri mahdollistavat koneistuksen molemmilla karoilla yhtäaikaisesti. Alarevolverilla on vakiona tarttujatyyppinen kappaleenpoimija, joka vie valmiit kappaleet kuljetinhihnalle ja edelleen koneen vasemmalta puolelta ulos, ovia avaamatta. Kyseiset ominaisuudet tekevät SC-100X2 mallista noin 41% nopeamman edeltäjäänsä nähden.

Superimposed Machining
Nakamura on kiinnittänyt erityistä huomiota ohjelmoinnin helppouteen, sillä pula taitavista koneistajista ei ole ollut viime vuosina yksinomaan suomalaisen metalliteollisuuden ongelma. Käytännössä kone ohjelmoidaan yksirevolverisena ja kaksikaraisena sorvina, jonka jälkeen halutut prosessit siirretään alarevolverille tai ajetaan niin sanotussa ”superimposed” tilassa, jolloin yläpuolinen revolveri työstää molempia karoja yhtä aikaa.
Prosessin siirron yhteydessä koneen ohjaus muuttaa ohjelman soveltuvaan muotoon automaattisesti. Kapasiteettinsa puolesta SC-100X2:n markkinasegmentti asettuu Nakamuran pienimpien koneiden luokkaan ja nopeutensa, sekä tukevuutensa ansiosta se kilpailee suuren kapasiteetin pitkäsorvausautomaattien markkinaosuuksista tarjoten huomattavan edun tukevuuden ja koneistustehon suhteen. SC-100X2:n tankokapasiteetti on 51mm ja koneistuskapasiteetti Ø230x400mm.
Molemmat karat kiertävät 6000k/min, pääkaran moottorin ollessa 11/7,5kW ja vastakaran 7,5/5,5kW. Suositeltu istukkakoko molemmille karoille on 6”. Pyörivien työkalujen tehorepertuaari on kokoluokassaan kunnioitettavat 7,1/2,2kW. Nakamuralle ominaiseen tapaan, uusi SC-100X2 on erittäin tukeva kone, josta osaltaan kertoo koneen paino: 6500kg.

Flex arm -automaatio
Automaatiopuolelle Nakamura-Tome julkisti uuden ”Flex-Arm” -ratkaisun. Flex Arm mahdollistaa aihioiden panostamiseen koneeseen, sekä valmiiden kappaleiden purkamisen. Lisäksi järjestelmässä on automaattinen vaihtoasema erityyppisille tarttujille sekä automaattinen pikavaihtoleukojen vaihto soveltuvaan istukkaan. Flex Arm on toistaiseksi saatavilla 2-revolverisen WY-150 sorvauskeskuksen yhteyteen.
Kiwan uusi konemalli KH-5800kai
Työstökeskuksiin keskittynyt japanilaisvalmistaja Kiwa julkaisi EMO-messuilla uuden konemallin KH-5800kai. Uusi vaakakarainen konemalli on erittäin nopea 80m/s pikaliikkeillä ja 1G kiihtyvyydellä, sekä tarjoaa luokkansa suurimmat liikealueet X:800 / Y:800 / Z:850mm. Palettikoko on vakiona 500x500mm, mutta koneeseen on valittavissa myös 400mm tai 650mm palettikoot.

Työstötila on suunniteltu siten, että paletilla mahtuu työstämään Ø800x1000mm / maks. 500-750kg työkappaletta. Koneessa on vakiona 2 paletin pyörähtävä paletinvaihtaja, joka on laajennettavissa, myös jälkiasennuksena, 6-paikkaiseksi.
Vastaavasti työkalumakasiinia voidaan laajentaa jälkikäteen (40/60/120/240 työkalupaikkaa). Työkalumakasiinin osalta on myös mainitsemisen arvoista, että työkalujen maksimipituus makasiinissa on vakiona jopa 550mm. 40-kartiollista karaa pyörittää 37kW karamoottori, maksimissaan 12.000 tai 15.000k/min ja 249Nm väännöllä. KH-5800kai on varustettu Fanucin uudella 31i-B Plus ohjauksella.
Kiwan pystykaraiset keskukset
Messujen yhteydessä Kiwa tiedotti, että alun perin kotimaan markkinoille ja eritoten Japanin autoteollisuuteen suunnatut kiinteäpöytäiset pystykaraiset suurnopeuskeskukset ovat CE -hyväksytettyjä, joten myös pystykaraiset keskukset tullaan näkemään Suomen markkinoilla. Nakamura-Tomen ja Kiwan Suomen edustaja on Insinööritoimisto Ismo Lindberg Oy.