”Tieto ratkaisee työkaluasioissa”

Työkalusektorilla toimijoilta edellytetään monia asioita. Osuva tarjonta on yksi niistä, mutta vähintään yhtä keskeistä on asiantuntemus. Iscar Finlandille tiedolla johtaminen on tapa toimia, sanoo toimitusjohtaja Simo Luotonen.

Tehokkuus, tuottavuus ja toimivuus ovat kaikkia kiinnostavia tavoitteita. Keskeistä aina on, miten niihin päästään.

Metallin toimijoille optimit työkalut ovat keskeinen osa kokonaisuutta. Se vaatii omat erikoisosaajansa.

Yksi niitä on Iscar, globaali toimija, joka on ollut kuvioissa mukana vuosikymmeniä.

Iscarin perustivat Stef Wertheimer ja hänen vaimonsa Miriam piharakennukseensa Israelin Nahariyassa vuonna 1952, tuona suomalaisten hyvin tuntemana Helsingin olympiavuonna. Seitsemänkymppiset olivat näin sopivasti pari vuotta sitten, mutta ikä ei ole ainakaan hidastanut menoa.

Tänä päivänä Iscar on itse alan iso ja globaali toimija, mutta samalla se kuuluu vielä laajempaan alan yrityskokonaisuuteen. IMC Groupiin (International Metalworking Companies). Siihen kuuluu 130 tytäryritystä ja toimintaa yli 60 maassa.

Iscarin päämaja sijaitsee Israelin Tefenissä.

Aktiivisuutta kentällä

Suomen markkinoilla Iscar on toiminut 1980-luvun alkupuolelta lähtien. Ensin Iscarin tuotteiden maahantuoja oli Luotosten perheyritys Pertik Oy.

Omistusjärjestelyjen myötä vuonna 2007 osa toiminnasta myytiin Iscarille ja sen jälkeen Iscar Finland on toiminut täällä Suomessa omana yhtiönään.

”Keskeinen tekijä tuossa järjestelyssä olivat isompien puitteiden edut. Sisällä paikallisorganisaatiossa resurssit ja tuki ovat tietenkin täysimittaisesti käytössä, ja samalla on mahdollisuus ammentaa eri tehtaidemme osaamisesta ja tuotekehityksestä eri tavoin”, Luotonen sanoo.

Iscar Finlandin päätoimipiste sijaitsee Espoon Tapiolassa ja alueorganisaatio toimii Suomen eri puolilla. Töissä on 17 henkilöä, siten henkilömäärältään Suomen organisaatio on luultavasti alan suurin.

”Nykyisistä viestintämahdollisuuksista ja laitteista huolimatta alalla toimiminen on isosti edelleenkin liikkuvaa työtä. Ihmisten kohtaaminen kasvoista kasvoihin sekä tuotannon olosuhteisiin tutustuminen paikan päällä on keskeisen tärkeää hyvän lopputuloksen varmistamiseksi. Toki nykyiset yhteydenpitovälineet Teamseineen kaikkineen ovat kokonaisuudessa hyvänä apuna”, Luotonen sanoo.

Tuotetarjonta ja asiakaspalvelu ratkaiset. Iscar johtaa tiedolla, kertoo Iscar Finlandin toimitusjohtaja Simo Luotonen.

”Viime vuodet ovat sujuneet ns. työn merkeissä ja vauhti on ollut keskimäärin hyvää. Investoimme ihmisiin ja sitä kautta osaamiseen, siitä yksi osoitus on, että mm. menetelmäsuunnittelijoita meillä toimii talossa useampia.”

Tapiolan toimipisteessä Iscar Finlandilla on myös sopiva asiakasvarasto. Pääasiallisesti suomalaisasiakkaita palvelee Euroopan keskusvarasto Brysselissä. Sieltä tulee 95% tuotteista.

Innovatiivisuus ja tuotekehitys

Simo Luotosen mukaan työkalumaailmassa toimiminen on olennaisiin asioihin keskittymistä ja tehokas palvelukokonaisuus syntyy muutamien keskeisen tekijöiden yhteispelinä.

”Iscarin ja IMC-konsernin vahvuus on ilman muuta laaja tuotepaletti. Se kattaa käytännössä oikeastaan kaiken vaihtopalalla ja -kärjillä tapahtuvan lastuavan työstön, on sitten kysymys katkaisusta, jyrsinnästä, sorvauksesta tai reikien koneistuksesta.”

Lisäksi Iscar valmistaa kovametallityökaluja ja pitimiä sekä varastoautomaatiojärjestelmiä. Valikoima laajenee jatkuvasti tuotekehityksen myötä.

”Innovatiivisuus ja siihen kannustaminen on ollut toiminnassamme keskeistä. Tutkimus ja tuotekehitys on vahvaa, siihen Iscar ohjaa jatkuvasti noin 6 % koko yrityksen resursseista”, sanoo Luotonen.

Ja etujahan kehityksestä tietenkin on. Uudet laadut ja pinnoitteet mahdollistavat entistä suuremmat leikkuuarvot, paremman lämmönsiirtokyvyn, estävät irtosärmän muodostusta ja lisäävät työkalun kestoikää. Uudet leikkuugeometriat puolestaan pienentävät leikkuuvoimia ja tehontarvetta, parantavat lastunhallintaa sekä mahdollistavat useamman leikkuusärmän per vaihtoterä, jolloin särmäkustannus pienenee. Entistä monipuolisemmat työkalut useisiin eri operaatioihin tukevat yhden kiinnityksen suuntausta monitoimisorveissa.

”Erittäin tärkeä asia on aina myös käytettävyyden kehittäminen, tuotteiden täytyy olla riittävän helppokäyttöisiä. Iscarin filosofiaan kuuluu myös mallintamisen, tiedonsiirron, laaduntarkkailun ja työntekijöiden turvallisuuden jatkuva kehittäminen”, sanoo Luotonen.

Iscar on mukana alan messuilla säännöllisesti. Kuva Konepaja 2022-tapahtumasta Tampereelta

Osaaminen on palvelun ydin

Työkaluasioissa hyvä ratkaisuvalikoima ja tehokas organisaatio ovat olennaisia asioita, mutta asiakaspalvelussa on silti usein koko homman lopullinen juju.

Konepajoissa ammattilaiset osaavat oman työnsä, mutta työkalupuoli on oma erikoisalueensa. Siinä työkalutoimittajien tehtävä on tukea asiakkaita löytämään ja valitsemaan heille tuotteet, jotka aidosti kehittävät heidän tuottavuttaan.

”Osaava asiakaspalvelu, syvällinen kiinnostus tuotannonkehittämiseen ja asiakaskohtainen tuotannon ja kustannusten ymmärrys ovat Iscarille keskeisiä asioita. Sillä haluamme erottautua. Ja kun voimme perustella oman ratkaisumme minuutteina ja euroina, kutsumme sitä tiedolla johtamiseksi. Asiakkaan investointia tukevat ja alustavat tuotannon aika- ja kustannuslaskelmat ovat osa tätä kokonaisuutta”, sanoo Luotonen.

”Tieto ratkaisee ja sen myötä löytyvät ratkaisut eri tilanteisiin joko vakiotuotevalikoimasta tai erikoisratkaisuina. Iscar Finland suunnittelee myös kappalekohtaisia erikoistyökaluja asiakkaidensa tarpeisiin sekä avustaa asiakkaita menetelmäsuunnittelussa ja ns. avaimet käteen -investoinneissa. Ratkaisuihin annamme asiakkaille varmuutta lisäävän toimintatakuun, se koskee sekä vakio- että erikoistyökaluja. Luotamme osaamisemme.”

”Asialliset työkalut sekä vahva ja paikallinen osaaminen antavat asiakkaille lähtökohdat oman tuotantonsa tuottavuuden ja kannattavuuden edistämiseen. Se on tietenkin tämän työn keskeinen tarkoitus”, Simo Luotonen sanoo.

Kari Harju