BE Group vahvistaa viimeistelyä – Tehokkaat hiomalinjat Lapualle ja Lahteen

BE Group vahvistaa viimeistelyn toimintojaan tuotantopalvelukeskuksissaan Lapualla ja Lahdessa. Tuoreet hiomalinjainvestoinnit lisäävät tuotannon tehokkuutta ja laatua edelleen molemmissa toimipisteissä.

Pohjoismaissa ja Baltiassa toimiva BE Group on teräskaupan toimija, ja sen toimenkuvaa ovat teräkset, erikois- ja ruostumattomat teräkset sekä alumiini kankina, levyinä, palkkeina, profiileina, putkina ja keloina kuuluvat toimenkuvaan.

BE Group Oy myy teräksiä ja alumiinia sekä huolehtii logistiikasta, ja tätä nykyä keskeinen osa toimintaa ovat erilaiset tuotantopalvelut, joilla tuotteet muokataan asiakkaiden toivomaan muotoon ennen toimituksia. Erilaisilla tuotantopalveluilla ja esikäsittelyillä säästetään asiakkaan aikaa ja resursseja jatkojalostuksen suhteen.

SBM-M 1500 D2 ja SBM-XL 1500 G2S2 Lapuan yksikössä kuljettimineen.

Suomessa Lahdessa, Lapualla ja Turussa toimiva BE Group on vahvistanut palvelujaan viime aikoina vahvasti eri toimipisteissään. Turussa lisättiin hiljattain pitkien tuotteiden esikäsittelykapasiteettia, ja hiljattain Lapuan koneistustoimintoihin tehtiin kookas täydennysinvestointi, kun konekanta täydentyi tuotantomahdollisuuksia laajentavalla kookkailla koneistuskeskuksella.

Nyt viimeisimmät satsaukset koskevat viimeistelyn toimintoja. Yritys investoi tehokkaat hiomalinjat Lahden ja Lapuan toimipisteisiin.

Tehokkuutta viimeistelyyn

Teollisuudessa viimeistelyhiontojen koneellistaminen on edennyt vauhdilla, eikä mikään ihme, manuaalisten toimintojen sijaan koneet tarjoavat melko annoksen lisää tuottavuutta ja myös tasalaatuisuutta.

Niitä oli haussa myös BE Groupilla.

”Lahden ja Lapuan yksiköissä tehdään levyn muotoleikkausta eri menetelmillä, ja halusimme nyt kehittää eteenpäin näiden yksikköjen jatkokäsittelytoimintoja uusin ratkaisuin.  

Kappaleita viimeistelyssä. Lapualla SBM-XL 1500 G2S2 hoitaa linjalla hienokäsittelyn.

Laajennamme viimeistelypalvelujamme ja näiden toimintojen tehokkuuden ja tuottavuuden lisääminen ja laatu olivat keskeiset tekijät investointikokonaisuuden taustalla”, kertoo BE Groupin Lapuan teräspalvelukeskuksen yksikönpäällikkö Jarkko Vainionpää.

”Samalla työolosuhteet näissä toiminnoissa paranevat. Käsin hionta on fyysisesti raskasta työtä, missä syntyy myös paljon pölyä. Uudet ratkaisut vähentävät käsin tehtävää työtä ja ilman laatu paranee hiomapölyn poistojärjestelmien myötä.”

Uudet ratkaisut edustavat Lissmacin kuivahiomateknologiaa ja ne soveltuvat laser-, plasma- ja polttoleikkeiden viimeistelyyn sekä purseenpoistoon ja niillä voidaan poistaa mahdolliset leikkausvaiheessa syntyneet purseet ja kuonat sekä tarvittaessa hioa reunaan kevyt pyöristys.

Investoinnit laajentavat BE Groupin viimeistelypalveluja ja tuovat tehokkuutta ja laatua viimeistelytöihin, kertoo Jarkko Vainionpää.

”Yksi kriteeri vertailussa eri ratkaisujen välillä oli, että halusimme koneet, jotka mahdollistavat prosessoinnin kummaltakin puolelta. Se poistaa usein yhden työvaiheen, kun kappaletta ei tarvitse välillä kääntää prosessin aikana. Lisäksi elinkaarikustannukset ratkaisivat paljon asiassa”, kertoo Vainionpää.

Kaksi kokonaisuutta

Lahdessa uusi hiomakone on Lissmacin SBM-L 1500 G1S2, ja ko. koneen lisäksi Lahden kokonaisuuteen kaksi 90 asteen kulman tekevää kuljetinta, jotka palauttavat kappaleen sen käsittelyn jälkeen kätevästi takaisin kappaleen syöttöpaikan viereen.

Sen myötä tulevaisuudessa syöttö ja purku ovat näin helppo robotisoida, ja vain yksi robotti tarvitaan. Pölynpoisto yksikössä on toteutettu imurilla.

Lapuan yksikössä hiontalinja koostuu puolestaan kahdesta Lissmac-mallista, SBM-M 1500 D2 ja SBM-XL 1500 G2S2, joista linjalla ensimmäinen hoitaa hakkurina rouhean poiston ja toinen loppuviimeistelyn.

Osa kuljettimista on rullakuljettimia rauta ja kumipäällysteisinä. Kappaleet, joissa ovat isotkin purseet, voidaan lastata koneelle myös purseet alaspäin silti vahingoittamatta kuljettimen pintaa, myös SBM-M D2 koneessa on tämä optio. Myös tähän kokonaisuuteen kuuluu imuri pölynpoiston tarkoituksiin.

Koneissa työleveydet ovat enimmillään niiden tyyppinimen mukaiset 1500 mm, kuljettimet ovat Lapualla kolmimetriset.

Kappalevahvuus käsittelyyn koneille on Lahdessa 50 mm, Lapualla enimmillään 120 mm. Kappalepaino käsittelyyn Lahdessa on metriä kohden 300 kg, Lapualla 750 kg/m.

Helppokäyttöisyyteen BE Group kiinnitti konevalinnoissa isosti huomiota. Optiona koneissa on mukana kappaleen vahvuuden pihtimittausjärjestelmä, mikä helpottaa ohjelmointia ja vähentää myös näppäilyvirheitä käytössä. Myös mm. hiomatarvikkeiden kulumiskompensoinnit ovat automaattiset.

Viimeistelyjälkeä. Kuvissa esimerkkejä Lapualla käsitellyistä kappaleista.

Monia etuja asiakkaille

GE Groupin mukaan viimeistelyinvestoinnit tuovat mukanaan merkittäviä etuja.

”Asiakkaille investoinnin edut näkyvät tasaisempana ja parempana purseiden- ja kuonan poiston laatuna sekä mahdollisuutena saada lisäpalveluna pyöristyshiontoja kappaleisiin. Näitä viimeistelyhiontoja tehdään nyt kaikkiin BE Groupin toimittamiin materiaaleihin: teräs, ruostumaton – ja haponkestävä teräs sekä alumiini. Myös kalvotettuihin levyihin voidaan tehdä viimeistely hiontoja”, sanoo Vainionpää.

Uudet viimeistelyratkaisut Lahteen ja Lapualle asennettiin joulu- ja tammikuussa. Ratkaisut toimitti Lissmacin Suomen edustaja Coastone Oy.

Kari Harju

BE Group

Teräksen ja alumiinien toimittaja

Toimintaa kuudessa maassa, pääkonttori Malmö

Suomen tytäryhtiö BE Group Oy, toimipisteet Lahti, Turku, Lapua.

Hiomalinjat:

Lahti: Lissmac SBM-L 1500 G1S2 kuljettimin,

Lapua Lissmac SBM-M 1500 D2 ja SBM-XL 1500 G2S2 kuljettimin

Otsikkokuva: Lissmacin SBM-L 1500 G1S2 Lahden toimipisteessä. Kuljetinradat palauttavat käsitellyn kappaleen takaisin kappaleen syöttöpaikan viereen.