Vaakakaraiset avarruskeskukset DMG Morin tuotevalikoimaan
DMG Mori Precision Boring Co Ltd:n avarruskoneet ovat tuore laajennus DMG Morin tuotetarjontaan. DMG Mori Precision Boringin (aiemmin Kuraki Co. Ltd) koneet on suunniteltu suurten, raskaiden työkappaleiden käsittelyyn esimerkiksi muottien valmistuksessa sekä energiateknologin alueella.
Kuraki Co, Ltd:n on vuonna 1938 Nagaokassa Japanissa perustettu yritys, mikä valmistaa avarruskoneita ja jyrsinkoneita suurten ja raskaiden työkappaleiden koneistukseen.
Koneita yritys on toimittanut vuosien myötä noin 7 000 yksikköä maailmanlaajuisesti. Vuodesta 2024 lähtien yritys toimii nimellä DMG Mori Precision Boring Co., Ltd.

Useille sektoreille
Vaakakaraiset avarruskoneet ovat tehokkaita, kun tarvitaan korkeita karanopeuksia ja suuria syöttöarvoja. Suuret vääntömomentit mahdollistavat raskaan koneistuksen muottien ja runkorakenteiden valmistuksessa tai energiasektorin tuotantotehtävissä.
Näihin töihin DMG Mori Precision Boring -koneiden tarjoamista mahdollisuuksista kertoo seuraavassa General Manager Kenichi Nakamura yrityksen tuotekehitysosastolta.
Yksi etu liittyy hänen mukaansa koneiden W-akselin toimintaan.
”Tyypillisesti vaakakaraisissa avarruskoneissa W-akselin liikettä (karan liike sisään ja ulos) käytetään vain paikannukseen, jolloin koneistus W-akselin liikkuessa ei ole mahdollinen. DMG Mori Precision Boring -koneet on suunniteltu koneistamaan myös W-akselin liikkuessa. Esimerkiksi jatkuvassa porauksessa tai kierteityksessä pienellä halkaisijalla energiakulutus vähenee käyttämällä W-akselia. Lisäksi koneissa B-akselin pyöröpöytä on varustettu ainutlaatuisella käyttömekanismilla, joka mahdollistaa tarkan indeksoinnin myös painavilla työkappaleilla. Tehokas kiinnitysmekanismi mahdollistaa koneistuksen suurilla porahalkaisijoilla”, Nakamura toteaa.
Laajalla tuotepaletilla
DMG Mori Precision Boring Co., Ltd:n tuotepaletti on Nakamuran mukaan suunniteltu monipuoliseksi.
”Portfoliomme kattaa sekä pienemmät että hyvin suuret koneet. Pöytätyyppejä on pitkille ja useille työkappaleille, yhdistelmäpöytätyypit koostuvat pöydästä ja pyörivästä pöydästä tai pintakarasta ja syväporauskarasta. Myös asiakaskohtaiset muutokset ovat mahdollisia akselin iskuun ja pöydän kokoon”.
Tarkkuutta vankkarakenteisissa koneissa varmistavat osaltaan box-tyyppiset johteet X-, Y- ja Z-akseleissa.
”Niissä kiinteä puoli on karkaistu ja kiillotettu, liikkuva puoli on päällystetty Turcitella ja kaavittu käsin jäykkyyden ja tärinänvaimennuksen varmistamiseksi. Suurikokoisia kuularuuveja, joissa on pieni etukulma, käytetään X-, Y- ja Z-akseleiden ohjaamiseen ja syöttöjäykkyyden ja voiman lisäämiseen. W-akselia ohjaa jyrsinkaran tarkkuuskoneistettu sisähalkaisija ja karakotelon takaosassa oleva lisäohjain. W-akselia ohjaa kuularuuvi, jolla on pieni johtokulma ja suuri halkaisija.”
DMG Mori Precision Boring -koneet voidaan varustaa useilla erilaisilla valvonta- ja diagnoosijärjestelmillä.
”Vaihtoehtoina ovat karakuormituksen valvonta, mihin kuuluvat ohituksen ohjaustoiminnot, jokaisen työkalun karakuormituksen valvonta, energiansäästötoiminto, mikä optimoi koneen virrankulutuksen valmiustilassa sekä karan lämpövääristymän kompensointijärjestelmä, mikä kompensoi karan nopeasta pyörimisestä johtuvaa lämpölaajenemista. Ohjaus koneissa on Fanuc Series 31i.”


Kehittyviä mahdollisuuksia
Vaakakaraiset avarruskoneet valmistetaan ja markkinoidaan osana DMG Mori-konsernin toimintoja.
”Uuden järjestelyn myötä voimme hyödyntää DMG Mori -konsernin resursseja, maailmanlaajuista myynti-, huolto- ja varaosaverkostoa. Tämä mahdollistaa asiakkaillemme nopeat vasteajat ja kattavat varaosatoimitukset huoltotapauksissa. Lisäksi tulevat edut esimerkiksi ohjauskonseptimme integroimisesta CELOS X:n ja MAPPS X:n kanssa tai karan kierrosnopeuksien kasvusta. Tämä kehittää tuotteitamme ja mahdollistaa uusia koneistusskenaarioita.”
”Koneemme on suunniteltu joustaviksi ratkaisuiksi raskaaseen koneistukseen. Tulevaisuudessa konesuunnittelussa on kutenkin reagoitava yhä kasvaviin nopeuksiin, henkilöstöpulaan ja kappaleiden lisääntyvään monimutkaisuuteen. Jatkamme työskentelyä karan ja syöttönopeuksien lisäämiseksi myös tulevaisuudessa. Näemme isosti tulevaisuuden potentiaalia paletinvaihtajan standardoinnissa tai edelleen kehittyvässä käytettävyydessä sekä prosessointiohjelmistojen tukeen liittyvissä asioissa”, Kenichi Nakamura toteaa. fi/dmgmori.com
