Perustietoa Nato-hankintaprosesseista – Mahdollisuuksia vientimarkkinoille
Kun Suomesta tuli Naton jäsen, avautuivat myös järjestön hankintamarkkinat toden teolla suomalaisyrityksille. Perustieto Nato-hankintojen mahdollisuudet ja prosessit, esimerkit ja työkalut olivat ytimessä Alihankinta goes Nato -seminaarissa Tampereella maaliskuulla.
Nato-hankinnat ovat perustaltaan julkisia kilpailutuksia ja hankintojen kokoluokka on useita kymmeniä miljardeja vuosittain. Parhaillaan ne kiinnostavat yhä laajemmin myös suomalaistahoja.
Hankintoihin mukaan pääseminen edellyttää tiivistä oman alan osaamista, kapasiteettia ja usein verkottumista, vahvaa ymmärrystä alkuun monimutkaisen tuntuisista hankintaprosesseista. Osaltaan ymmärrystä prosesseista sekä tietoa ja työkaluja teemaan tarjoavat erilaiset tapahtumat, kuten Tampereen maaliskuun tapahtuma.

Tietoa ja caseja
Tampereen Alihankinta goes Nato-tapahtumassa teemaa avasi Puolustusvoimien Logistiikkalaitoksen puheenvuorot.
PVLOGL:n esikuntapäällikkö, eversti Jari Riihimäki, PVLOGLE:n hankinta-alan toimialapäällikkö, DI Taina Hurme ja PVLOGL:n apulaisosastopäällikkö ja majuri Raine Pölönen esiintyivät.
Teemoina olivat Puolustusvoimien hankinnoista vastaavan Logistiikkalaitoksen toiminta Nato-aikana ja sen hankkeiden verkkosivusto Hilma, sekä Naton logistiikka- ja hankintavirasto NSPA (Nato Support and Procurement) ja sen hankeviestintä. NSPA tukee Naton jäsen- ja kumppanuusmaita monikansallisten materiaali- ja palveluhankintojen toteuttamisessa.
Käytännön esimerkit avasivat teemaa lisää. Sukkamestarit Oy:n Jani Tarkki taustoitti esityksessään, kuten hän kutsui, ”sukka-alan jackpotia”, eli miten myydään 750 000 kappaletta merinovillasukkia Tanskan puolustusvoimille.
Vastaus liittyi mm. sinnikkyyteen ja innovatiivisiin tuotteisiin, aktiivisuuteen puolustusalan kansainvälisisissä messutapahtumissa ja niiden kautta avautuneisiin tuote-esittelymahdollisuuksiin.
Toimitusjohtaja Sanna Aho avasi FY-Compositesin näkökulmaa hankintamarkkinoille ja Finn-Enterprise WW Oy:n Wilhelmiina Wadsteinin tarina alleviivasi nuoren sukupolven ennakkoluulottomasta muuntautumisesta asealan perheyrityksen peräsimeen ja suuntimaa myös Nato -markkinoiden suuntaan. Saab Finlandin alihankintaverkostoa ja sen vaatimuksia valotti Elisa Korin.

Mahdollisuus PK-yritysten viennin kasvulle
Tampereen tapahtuman organisoi Tampereen Messut yhteistyössä Tampereen kauppakamari, Business Tampere, Pirkanmaan turvallisuusklusteri.Kyseessä oli seminaarisarjan ensimmäinen tilaisuus. Seminaarin yhteydessä yrityksillä oli mahdollisuus hakea Naton NCAGE-koodia tai päivittää hankittua koodia konsulttiyhtiö Finnish Operations Centerin (FOC) työpajassa.
NCAGE-koodi (NATO Commercial and Government Entity Code) on yrityksille ja organisaatioille annettava tunniste, joka mahdollistaa osallistumisen NATO:n hankintajärjestelmiin sekä laajemmin puolustusalan kansainvälisiin projekteihin.
Samalla se on ensimmäinen askel yrityksen halutessa mukaan NATO-markkinaan.
Suomessa NCAGE-koodeja on myönnetty toistaiseksi vähän, satoja, muissa Pohjoismaissa huomattavasti enemmän ja Saksassa kymmeniä tuhansia, taustoittaa FOC. Tulevaisuudessa määrä lisääntyy varmasti. Jatkossa Nato- ja puolustusmarkkinoilla voi olla merkittävä rooli myös suomalaisen PK-yrityskentän viennin kasvussa, totesi tilaisuudessa omassa esityksessään mm. FOC:n Teemu Anttila.
Puolustusalan teemat ovat näinä aikoina kiintoisa aihepiiri, tunnelma oli tiivis. Isommallekin seminaaritilalle olisi ollut käyttöä.
Kari Harju
Kuva ylhäällä: Alihankinta goes Nato täytti Tähtiareenan seminaaritilan maaliskuulla. Alustamassa PVLOGL:n esikuntapäällikkö, eversti Jari Riihimäki.
